Zabawy dla dzieci z autyzmem

Jako jednostek czasu i długości fizycy dzisiejsi używają przeważnie tak zwanej średniej sekundy słonecznej i centymetra. Średnia sekunda jest to część minuty czyli część godziny czyli część średniej doby słonecznej, t. j. doby, którą, wskazuje zwykle nasze zegary. Centymetr jest to jedna setna część tak zwanego metra normalnego, za

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Read More...

Powróćmy do naszej piłki na statku. Widzieliśmy, że posiada ona dwie rozmaite prędkości składowe, których wynikiem jest jedna prędkość wypadkowa. Ponieważ obie prędkości składowe posiadają jeden i ten sam kierunek, przeto przy przedstawianiu ich za pomocą strzałek, nałoży strzałkom tym nadać także jeden i ten sam kierunek. Lesz ponieważ

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Read More...

Jednostki pola i objętości utworzyliśmy przy pomocy jednostki długości; jednostkę prędkości utworzyliśmy przy pomocy jednostki długości i jednostki czasu. Jednostki, do których utworzenia użyto tych jednostek, nazywamy jednostkami pochodnymi w przeciwieństwie do jednostek zasadniczych, przy których pomocy tworzymy owe jednostki pochodne. Jednostki długości i czasu są dla nas jednostkami

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Read More...

Jeżeli ciało porusza sic ruchem jednostajnym, to prędkość tego ciała możemy otrzymać, dzieląc dowolny kawałek przebytej drogi przez czas, zużyty na przebycie tego kawałka. Tak np. dopóki pociąg biegnie jednostajne, to chcąc znaleźć jego prędkość, notujemy liczbę metrów przebytych w ciągu pewnej dowolnej liczby sekund, i podzieliwszy pierwszą liczbę

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Read More...

Jeżeli ciało porusza się w taki sposób, że przebywa równe drogi w czasach równych, to ruch taki nazywa się jednostajnym. Tak pp. jeżeli pociąg kolejowy porusza się w taki sposób, że na przebycie każdych 50 metrów drogi zużywa 5 sekund czasu, to ruch takiego pociągu jest jednostajny. Jeżeli piłka

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Read More...

W każdym ruchu rozróżniamy kierunek, w którym ruch się odbywa. Kierunek ruchu nazywamy niekiedy – kierunkiem prędkości. Powiadamy, że prędkość ciała nie zmienia kierunku, jeżeli ciało porusza się po linii prostej, nie cofając się. W każdym innym wypadku mówimy, że prędkość zmienia swój kierunek, (idy idę przed siebie po

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Read More...

Chcąc określić prędkość, którą, w pewnej danej chwili posiada ciało, poruszające się niejednostajnie, radzimy sobie w sposób następujący. Niech tym ciałem będzie np. pociąg zwalniający (lub przyśpieszający) biegu. Zauważmy przede wszystkim, że w ciągu bardzo krótkiego czasu, np. w ciągu 1/10 części sekundy, ruch pociągu zmienia się tak mało,

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Read More...

Pomimo powyższego ograniczenia rzeczywiste ruchy ciał względem ziemi bywają, zazwyczaj ogromnie skomplikowane. Weźmy np. pociąg toczący się po szynach. Prócz tego, że jako całość zmienia on położenie swoje względem toru, przesuwając się od stacji do stacji, pojedyncze części jego wykonywają ruchy najrozmaitsze: suwają się tłoki w wałach lokomotywy, obracają

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Read More...

Nie czujemy wcale obrotu ziemi, chociaż mamy przed oczami ciała, nie biorące udziału w tym obrocie, jak słońce i gwiazdy, i zawsze skłonniejsi jesteśmy do przypuszczenia, że to gwiazdy są w ruchu, a ziemia w spoczynku. Albo znowu przeciwnie, patrząc z mostu na płynącą wodę, doznajemy uczucia, jak gdybyśmy

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Read More...

Często widzimy, że ruch ciała jest wynikiem, wypadkiem kilku rozmaitych ruchów, odbywających się jednocześnie. Tak np. ruch rzeczywisty piłki toczącej się po pokładzie płynącego statku, jest wypadkiem dwóch ruchów: 1) ruchu piłki względem pokładu i 2) ruchu statku względem wody; (ruchem rzeczywistym będziemy nazywali zmianę położenia ciała względem ziemi).

Zabawy dla dzieci z autyzmem

Read More...

Zabawy dla dzieci z autyzmem